Judo Feedback

Sprid kärleken

Bra gjort!” – konsten att ge mer än bara beröm. Jag var inte så gammal när jag första gången hörde en vuxen säga ”Ja, det där var ju inte så dåligt”. Och jag förstod faktiskt aldrig riktigt om det jag gjorde var bra eller dåligt. Den här artikeln handlar om beröm och feedback. Du kommer att få tre verktyg som du kan använda som tränare eller i din träning. Jag har valt att fokusera på barnträning i mina exempel men verktygen fungerar utmärkt på judokas och tränande av alla åldrar. Jag har också valt att skriva ut konkreta exempel i text. Förhoppningen är att det är lättare att knycka exemplen rakt av och att de inte skall störa i texten.

En kort sammanfattning av de tre verktygen:

*Ger mer positiv än negativ feedback. Nybörjare verkar klara sig med bara positiv feedback.
*Du kan ge feedback på trenden, alltså feedback på att någon gjort något bra flera gånger.
*Ge feedback på beteenden för att förstärka dem. Det gör det enklare att hjälpa alla elever att utvecklas.

Låt oss börja med beröm. Att ge beröm är, enligt ordboken, att lovorda någons goda färdighet – eller säga att det någon nyss gjorde var bra. Fortsätt gärna med att berömma. Det skapar god stämning och det är trevligt för alla och en var. Men det är inte så effektivt som man kan tro. Det som är effektivt är ge återkoppling eller feedback som det också kallas. För att feedback skall vara effektivt så behöver vi klarlägga vissa saker. Feedback handlar om beteenden. Vi ger feedback för att vi vill att samma beteende skall fortsätta. I feedback berättar vi om det korrekta beteendet och vilka positiva effekter det får. Några exempel kan vara ”Bra där. Du drar in huvudet helt rätt när du gör kullerbyttan”, ”Snyggt, nu blir din fasthållning tung när du sträcker ena benet rakt ut.” eller ”Bra kast, du kom in under hans höft och kunde kasta lätt”. Om vi fokuserar på beteenden så blir vår uppgift som tränare att se de rätta beteendena. Sedan förstärker vi dem genom att ge feedback om detaljerna. För mig ger det här möjligheten att ge positiv feedback till alla elever på mattan – oavsett vart de befinner sig kunskapsmässigt. Det finns alltid någon bra detalj att förstärka. Jag upplever också att det skapar trygg stämning på judomattan.

fgbhfgbhfgbnfgn

Vad händer om man ser det här ur ett nybörjare och elit-perspektiv då? Jo, det finns studier som visar att nybörjaren behöver få förstärkning för det som är rätt. En person på elit nivå behöver få återkoppling på det som inte är bra. Orsakerna verkar inte vara helt klarlagda, men personen på elitnivå har lättare att ta till sig små detaljer. På elitnivå har alla tävlande en hög nivå så det är små detaljer som avgör. Nybörjaren å sin sida behöver veta att han/hon är på rätt väg. Att få positiv feedback hjälper dem framåt och det ger också lite mer självförtroende. Jag har inte hittat någon stenhård regel men det verkar som att ett förhållande mellan 3 till 5 positiva feedback för varje negativ ger bra resultat.

Hur ger man då feedback på ett beteende man inte vill skall fortsätta? På ungefär samma sätt som för positiv feedback – beskriv beteendet och vilka effekter det får. Ofta är det bra om man kan lägga till ett exempel på vad som kan ersätta det felaktiga beteendet. Några exempel kan se ut så här: ”Du får inte honom tillräckligt nära din rygg och därför blir det svårt att kasta. Prova att gå in närmare”, ”Nu kan han lyfta av dig från fasthållningen. Tryck ner ditt huvud nedåt så blir det svårare för honom” eller ”Om du alltid anfaller med samma teknik så lär sig motståndaren det. Prova att finta först eller attackera på andra sidan”.

Till sist, om man ger feedback så kan man efter ett tag ge feedback på trenden. Jag tänker så här att om man har gett positiv feedback för ett fotsvep flera gånger, då kan man till sist berömma för det ”Har du tänkt på att du ofta får beröm för dina ko soto gari? Du gör dem verkligen bra med timing och fart”. Det stärker eleverna ytterligare och kan för unga människor hjälpa dem framåt och bygga en positiv självbild.

Prova på dina elever redan på nästa pass. Ha en bra terminsstart.

/John Johansson

Relaterat

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *